چرا انقلاب مشروطه به وقوع پیوست؟؟؟؟








انقلاب مشروطیت ؛ موانع و مشکلات

الف) زمینه های سیاسی و اقتصادی:

به دلیل عقب ماندگی ایران و ناتوانی حکومت قاجار در برابر روسیه و انگلستان سرزمین های پهناوری از خاک کشور ما جدا شدند. از سوی دیگر واگذاری امتیازهای بسیاری به انگلیس ها و روس ها علاوه بر اینکه باعث تسلط بیگانگان بر منابع ثروت اقتصادی کشور شد ضربه ی شدیدی به صنعت ؛ کشاورزی و بازرگانی ایران وارد کرد و بیکاری در سراسر کشور گسترش یافت.                        در این دوره با وجود فقر و بیکاری مردم ماموران مالیاتی حکومت با بی رحمی از آنها مالیات طلب می کردند.

 

 

 

 

ب) زمینه های فکری و فرهنگی: عوامل فکری و فرهنگی نقش مهی در وقوع انقلاب مشروطه داشتند.

1- داخلی: آموزه های دین اسلام و مذهب شیعه مردم را به مبارزه با ظلم و تلاش برای برقراری عدالت فرا می خواند. مردم مسلمان ایران با درس گرفتن از قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا همواره آماده بودند که در برابر ظلم و بی عدالتی بایستند.

 

2-خارجی: یکی دیگر از علل مهم انقلاب مشروطه آشنایی ایرانیان با افکار و دستاوردهای تمدن جدید اروپا بود. هم زمان با تاسیس حکومت قاجار انقلاب ؛ انقلاب کبیر فرانسه رخ داد. این انقلاب باعث گسترش اندیشه ی آزادی خواهی و حکومت مشروطه در سراسر اروپا شد.در نتیجه عده ای از ایرانیان که در جست و جوی دلایل عقب ماندگی ایران و پیشرفت کشورهای اروپایی بودند متوجه نظام مشروطه و حکومت قانونمند در آن کشورها شدند. آنان سرانجام به این نتیجه رسیدند که ایران نیز با داشتن حکومت مشروطه می تواند در مسیر پیشرفت و ترقی قرار گیرد.این عده که اغلب تحصیل کردگان اروپا و مدرسه ی دارالفنون بودند و به روشنفکران معروف شدند تلاش می کردند که از ظریف کتاب و روزنامه مردم را با محاسن حکومت قانون( حکومت مشروطه) و معایب حکومت استبدادی آشنا کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 19 آذر 1395ساعت 18:26 توسط عسل بویراحمدی|



      قالب ساز آنلاین